Siła znaku. Jak znana marka zmieniła swoje logo

Logotyp to znak rozpoznawczy każdej marki. Dobrze zaprojektowany odwzoruje jej najważniejsze cechy i utrwali rynkową pozycję. Najdoskonalsze przykłady brandingu można było zobaczyć na Drugiej Ogólnopolskiej Wystawie Znaków Graficznych. Jej częścią stało się logo oraz makieta prezentująca identyfikację wizualną marki WIŚNIOWSKI.

Znak graficzny odgrywa niebagatelną rolę w komunikacji każdej marki. W swojej minimalistycznej formie przekazuje bardzo wiele informacji i wartości, wyraża emocje i tożsamość, a każdy jego choćby najmniejszy szczegół niesie ze sobą znaczenie. Takie też jest logo marki WIŚNIOWSKI, która w 2012 roku poprzez swój znak graficzny postanowiła repozycjonować markę w umysłach klientów. Dotychczasowe inicjały właściciela firmy Andrzeja Wiśniowskiego, znajdujące się w starym logotypie, zostały ze sobą połączone, składając się na kształt korony. Korony, która świadczyć ma o wysokiej jakości produktów tej marki i jej pozycji na rynku. Stalowy kolor sygnetu zapewnia o trwałości, zaś linie, tworzące wzór przypominający ten ze słupa granicznego, stanowią o bezpieczeństwie, zapisanym w ideologii firmy. Całości dopełnia claim – Ukoronowanie Twojej inwestycji.

Eksperci branży graficznej określili rebranding marki WIŚNIOWSKI jako wzór transformacji wizualnej na europejskim poziomie, przemyślanej i dopracowanej w najmniejszym szczególe. Wzór, który z pewnością dołączyć można do bogatego dorobku graficznego polskich twórców.

Cały ten dorobek, aż od lat powojennych, prezentowano podczas Drugiej Ogólnopolskiej Wystawy Znaków Graficznych, która ponad rok wędrowała po Polsce oraz zagranicy, pojawiając się m.in. w Berlinie czy Bratysławie. Odwiedzający mogli zobaczyć na niej ponad 300 znaków funkcjonujących w latach 1945–1969 oraz współczesnych. Wśród nich nie zabrakło oczywiście loga marki WIŚNIOWSKI, które zmieniono po 23 latach działalności firmy.

– Polskie przedsiębiorstwa nauczyły się umiejętnie wykorzystywać narzędzie, jakim jest logotyp, i uświadomiły sobie, że także on pozwala marce rozwijać się. Znak odzwierciedla całą charakterystykę firmy i jej pozycję rynkową. To bardzo trudne i ciekawe zarazem, by w jednym małym znaku zawrzeć całą osobowość marki. Dobrze skomponowany znak nie zestarzeje się przez co najmniej 20 lat. To właśnie jego siła – mówi Adam Lis, dyrektor kreatywny Papajastudio, które odpowiadało za stworzenie identyfikacji wizualnej marki WIŚNIOWSKI oraz za obecny kształt graficzny logotypu.

Jak przyznaje, nowy koncept visualu wymagał dokładnej analizy problemów komunikacyjnych punktów sprzedaży. – Chcieliśmy wprowadzić porządek, stworzyć koncept komunikatów prostych, spójnych i czytelnych, zgodnie z zasadą less is more. Ta zasada zawsze się sprawdza i światowe brandy dobrze to rozumieją – dodaje Adam Lis. Na potrzeby wystawy Papajastudio przygotowało makietę prezentującą pełną identyfikację marki WIŚNIOWSKI po zmianach, jakie przeszła w 2012 roku. Makieta była jedną z kilku szeroko analizowanych identyfikacji wizualnych, towarzysząc m.in. takim polskim markom, jak PZU czy Wirtualna Polska. W gablocie zebrano esencję marki WIŚNIOWSKI, cały pomysł na brand i pokazano, jak funkcjonuje ona w przestrzeni publicznej. Po zakończeniu wystawy makieta trafiła do firmy WIŚNIOWSKI, gdzie prezentowana jest na stałej ekspozycji.